Dieselmotor Jaffa Hulseboss

Een dieselmotor is een verbrandingsmotor. Dat wil zeggen dat de brandstof in de motor zelf wordt verbrand en in energie omgezet. De dieselmotor werkt volgens het principe van zelfontbranding: de lucht die voor de verbranding nodig is, wordt eerst door de zuiger in de cilinder samengeperst. Daardoor wordt de lucht zo heet dat de ingespoten brandstof (olie) spontaan ontbrandt. Een vonk om de ontsteking van de brandstof tot stand te brengen, was daardoor overbodig. Door die explosie komt de zuiger in beweging en gaat de motor draaien. De dieselmotor nam in de industrie al snel een belangrijke plaats in en was de basis voor vele ontwikkelingen in vervoer en transport. De motor werd gebruikt in schepen, trucks, bussen en tractoren en volgde in het treinverkeer de stoomlocomotief op. Deze viertakt dieselmotor, ontworpen door W. Hulsebos uit Laren, werd onder licentie gebouwd bij de machinefabriek Jaffa in Utrecht. De motor heeft vijf cilinders en een vermogen van 70 pk. De motor wijkt op verschillende punten af van de traditionele dieselmotor. Zo gebeurt het starten op benzine. Daarna schakelt de motor over op de goedkopere dieselolie. Bovendien heeft de motor een Z-vormige krukas, die de motor kleiner, zuiniger en lichter maakt. Voor die tijd was dit een heel compacte, maar ook gecompliceerde motor. De motor is afkomstig uit een Brockway-bus van de City-autobusdienst in Eindhoven.

Objectgegevens

  • Deelcollectie: Stoommachines & motoren
  • Objectnummer: 060175
  • Objectnaam: machine (motor),
  • Vervaardiger: J. Smulders, & Co,
  • Datering van: 1939
  • Datering tot: 1939
  • Materiaal: metaal
  • Afmetingen: lengte 100 cm, breedte 60 cm, hoogte 160 cm,
  • Duurzame link