• Iedere dag
  • Van Schets tot Glans: Kristalunie Maastricht

Leerdam staat nationaal bekend als dé glasstad. Veel minder bekend is dat de Limburgse hoofdstad Maastricht een groot deel van de 20e eeuw niet onderdeed voor het Utrechtse stadje aan de Linge. Met de expositie “Van Schets tot Glans: Kristalunie Maastricht” doet Discovery Museum een boekje open over de gloriedagen van de Maastrichtse glasproductie. De afgelopen drie jaar is diepgravend onderzoek gedaan naar een deel van de Kristalunie-objecten uit de collectie van Discovery Museum, waardoor een schat aan informatie over deze collectie bekend is geworden. Deze informatie wordt gepresenteerd in de nieuwe expositie, die vanaf heden tot en met 1 juli 2025 in ons museum te bezoeken is. Niet geheel toevallig is het op 1 juli 2025 100 jaar geleden dat Kristalunie in Maastricht werd opgericht.

Van Schets tot Glans: Kristalunie Maastricht

De tentoonstelling blikt terug op het tijdperk ‘Kristalunie’ (1925-1977) aan de hand van herkenbare en minder herkenbare ontwerpen van de aan de fabriek verbonden ontwerpers, waarvan W.J. Rozendaal de meest productieve was. Ook vormgevers als H.G.H. Cuypers, Jan de Meyder, Jan Eisenloeffel, Piet Zwart, Edmond Bellefroid en Max Verboeket leverden ontwerpen. Het hart van de tentoonstelling toont een greep uit de fabriekscollectie: van een (dekseltje) van een gebitsbakje tot een zeeptuimelaar en van objecten in hun grondvorm (waar later nog een slijpsel aan toegevoegd zou worden) tot werktekeningen.

Van Schets tot Glans: Kristalunie Maastricht

De sectie ‘Techniek’ van de tentoonstelling toont een aantal glasblazersgereedschappen en enkele ‘reeksen’ (van ontwerptekening tot eindproduct), waarmee de techniek van het glas maken inzichtelijk wordt. Uiteraard wordt ook het proces van glasmaken uitgelegd en het basisrecept van glas gedeeld, waarbij ook wordt uitgelegd wat nu precies het verschil is tussen glas en kristal. Voor dit deel van de expositie zijn ook enkele pastels van Herman Heijenbrock uit het depot gehaald, omdat op deze werken de verzengende hitte van een glasoven bijna voelbaar is. Deze kunstwerken geven een beeld van het vroegere werken in een glasfabriek en mochten niet ontbreken in een expositie over glas.

Bij de expositie publiceert het museum een hand-out met extra fotomateriaal en context bij de objecten. De expositie is te bezoeken vanaf medio oktober 2024 tot 1 juli 2025 in ons museum.